Wszystkie elementy składające się na organizację powinny być doskonalone.
Zarówno działanie systemu, procedury, konstrukcja procesów, jak i kwalifikacje pracowników muszą być monitorowane w celu znajdowania możliwości bardziej efektywnego działania.
Proces ciągłego doskonalenia polega na wykorzystaniu ustaleń z auditów, analiz danych, decyzji podjętych na przeglądach zarządzania do planowania i wdrażania działań korygujących i zapobiegawczych.
Pojęcie ciągłego doskonalenia zostało zapożyczone z tzw. pętli Deminga, która obejmuje kroki doskonalenia:
- planowanie,
- wykonywanie,
- sprawdzanie oraz
- poprawianie,
Dla każdego procesu obok celów wynikających z polityki jakości opracowywane są wskaźniki, które mają pomóc w szybkim diagnozowaniu stanu poszczególnych obszarów działalności. Dodatkowo właściciele procesów są odpowiedzialni za identyfikację zagrożeń i opracowywanie środków zaradczych. Te dane są jednym z wejść do przeglądu zarządzania. W ramach przeglądów analizowane są cele i stopień ich realizacji oraz poziomy wskaźników, co stanowi podstawę do wytyczenia nowych zaleceń na kolejny okres.
Zarządzanie procesami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz