czwartek, 9 maja 2013

Zarządzanie procesami: od wejścia do wyjścia c.d.

Ciągłe doskonalenie

    Wszystkie elementy składające się na organizację powinny być doskonalone.
Zarówno działanie systemu, procedury, konstrukcja procesów, jak i kwalifikacje pracowników muszą być monitorowane w celu znajdowania możliwości bardziej efektywnego działania.
   Proces ciągłego doskonalenia polega na wykorzystaniu ustaleń z auditów, analiz danych, decyzji podjętych na przeglądach zarządzania do planowania i wdrażania działań korygujących i zapobiegawczych.
    Pojęcie ciągłego doskonalenia zostało zapożyczone z tzw. pętli Deminga, która obejmuje kroki doskonalenia:
  • planowanie,
  • wykonywanie,
  • sprawdzanie oraz
  • poprawianie,
które realizowane są nieustannie, co prowadzi do podnoszenia skuteczności, efektywności czy jakości w badanym obszarze.
   Dla każdego procesu obok celów wynikających z polityki jakości opracowywane są wskaźniki, które mają pomóc w szybkim diagnozowaniu stanu poszczególnych obszarów działalności. Dodatkowo właściciele procesów są odpowiedzialni za identyfikację zagrożeń i opracowywanie środków zaradczych. Te dane są jednym z wejść do przeglądu zarządzania. W ramach przeglądów analizowane są cele i stopień ich realizacji oraz poziomy wskaźników, co stanowi podstawę do wytyczenia nowych zaleceń na kolejny okres.

Zarządzanie procesami. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz