czwartek, 9 maja 2013

Zarządzanie procesami: od wejścia do wyjścia c.d.

Podejście procesowe

    Proces przez samą normę jest określany bardzo ogólnie jako zespół powiązanych ze sobą działań, które przekształcają informacje, surowce, itp. w wyniki - produkt, półprodukt, dane. Nieco inaczej pojęcie procesu zdefiniowane zostało w Słowniku języka polskiego: przebieg następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych zmian, stanowiących stadia, fazy, etapy rozwoju czegoś; przebieg, rozwijanie się, przeobrażanie czegoś (Słownik... 2002, s. 885
    Przez podejście procesowe rozumieć należy określenie procesów, ich zależności i kolejności, ustalenie kryteriów i metod zapewnienia i oceny ich  skuteczności, regularne monitorowanie, mierzenie i analizowanie oraz wprowadzanie niezbędnych działań korygujących i zapobiegawczych dla osiągnięcia zaplanowanych wyników oraz doskonalenia.
    Procesy określane w organizacji w ramach wdrażania systemu zarządzania jakością są dzielone na główne, pomocnicze oraz zarządzania. W pewnym uogólnieniu można stwierdzić, że do procesów głównych zalicza się te, które są bezpośrednio związane z wyrobem oraz jego tworzeniem, do pomocniczych - zapewniające sprawne działanie głównych, a procesy zarządzania to te, które umożliwiają działanie organizacji.


Zarządzanie procesami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz